Glosarij

Glosarij

Biodegradable / Biorazgradivo – materijal se može prirodno razgraditi bez negativnih posljedica na okoliš i ljude

Carbon-neutral / Ugljična neutralnost  / CO neutralnost – brend ili proizvođač koji ima za cilj CO₂ neutralnost želi u budućnosti ukloniti ugljične emisije u svim dijelovima proizvodnje i opskrbnog lanca

Cruelty-free – odnos prema životinjama, proizvodnja bez okrutnosti prema životinjama

Cirkularna moda – odnosi se na cijeli životni ciklus odjevnog predmeta, razmišljanje na način „dizajnirati, koristiti, reciklirati“ umjesto „dizajnirati, koristiti, baciti“, sagledavanje kako se proizvod i materijal može ponovno koristiti i preoblikovati. U obzir uzima sve dijelove proizvodnje, od dizajna, sirovina, prijevoza, skladištenja, marketinga, prodaje, odlaganja otpada. Cilj je rješavanje otpada i zagađenja. Bazirana je donekle na filozofiji dizajniranja Cradle to Cradle

Cradle to CradleC2C – dizajniranje predmeta bez stvaranja otpada, predmet na kraju životnog ciklusa promatra se kao sirovina (a ne otpad)

Cost-per-wear / Vrijednost po nošenju – vrijednost predmeta u odnosu na broj nošenja. Na primjer, ako kupite haljinu za 200 kuna i obučete ju dva puta, vrijednost iznosi 100 kuna po nošenju, 100 puta – 2 kune itd. Cilj je da se odjeća manje promatra kao potrošna roba, a više kao izraz uporabne vrijednosti

Closed loop – slično kao cirkularna moda, ali se koristi i za predmete izvan odjevne industrije. U modi označava odjeću koja je napravljena od reciklirane odjeće ili tekstila, odjevni predmet tada ima „produženi život“

Concious fashion – svjestan pristup modi, koristi se kao ili uz etičnu, eko i održivu modu. Najčešće je marketinški pojam greenwashinga

Greenwashing / Ekomanipulacija – „negdje u  praznini između lijepih riječi i stvarnog djelovanja”, na primjer, brend tvrdi da je odjevni predmet etičan ili održiv, ali kad se provede istraživanje i provjere navodi ispadne da je riječ o lažnoj ili veoma napuhanoj tvrdnji. Recimo, predmet za koji se tvrdi da je etičan ili eko, a u ukupnom sastavu sadrži samo 4 posto održivog vlakna, ili brendovi imaju etične kolekcije od 20 predmeta, a ostatak proizvodnje je neodrživ. Brza moda ne može biti održiva! Još jedan primjer je najveći svjetski proizvođač viskoze, The Aditya Birla Group, s tvornicama po cijeloj Aziji, koji promovira svoj proizvod kao eco, friendly i natural. Proizvođač niječe sva istraživanja i dokaze o zagađivanju i ulaže milijune dolara u širenje proizvodnje po starom modelu, umjesto u nove tehnologije

Ekološki otisak – mjera ljudskog utjecaja na prirodne resurse, odnos između ljudskih zahtjeva i regenerativne sposobnosti biosfere. Ekološki otisak čovječanstva je još 2007. iznosio više od 51 posto ukupnog Zemljinog biokapaciteta, što znači da je potreban još jedan planet kako bi zadovoljio našu potražnju za energijom i drugim prirodnim sirovinama

Ethical / Etična moda – usmjerena je na odnos prema radnicima tekstilne industrije, plaću i uvjete rada

FSC™ CoC certifikat (Forest Stewardship Council™)  materijal od vlakana celuloze drveta, iz pažljivo odabranih šuma, na primjer eukaliptusa i bambusa, uključuje proizvodni proces od šume do potrošača

Fair trade – partnerstvo proizvođača i uzgajivača sirovina, za poštene uvjete rada i plaćanja

Living wage – plaća od koje radnik može živjeti

Minimalizam – korištenje samo neophodnih, jednostavnih odjevnih predmeta i dodataka

Monomaterijali – materijali koji sadrže samo jednu vrstu vlakana, kao što je 100 posto pamuk, predmete izrađene od monomaterijala lakše je reciklirati na kraju životnog ciklusa

Ocean waste – otpad u morima i oceanima, mikroplastika od tekstila i vlakana

Organsko – odnosi se na prirodna vlakna koja su uzgojena i proizvedena bez upotrebe kemikalija

Pre and post- consumer waste – otpad prije i nakon nošenja odjevnog predmeta, pre/prije se odnosi na otpad pri proizvodnji, između 10 i 30 posto tkanine pri proizvodnji odjevnih predmeta postaje otpad. Post/nakon što potrošač baci odjevni predmet

Deadstock  – tip pre-consumer waste, neprodani odjevni predmeti. 1/3 proizvedene odjeće prodaje se po punoj cijeni, 1/3 na sniženju i 1/3 se nikad ne proda, što predstavlja problem jer se najveća emisija CO₂ događa pri proizvodnji odjevnih predmeta, uz potrošnju resursa (energije, vode, kemikalija, materijala i tako dalje)

Recycled Fashion – pri recikliranju se proizvod razvlaknjuje i koristi za novi materijal i odjevni predmet, dok se u downcyclingu reciklirana vlakna koriste kao tehničke tekstilije

Upcycled Fashion –  pretvaranje postojećeg odjevnog predmeta u novi predmet ili pronalaženje nove svrhe

Sustainability / Održivost – odnosi se na utjecaj svih dijelova proizvodnje i potrošnje na Zemlju, okoliš i ljude. 1987. godine UN je definirao održivost kao “razvoj koji zadovoljava potrebe sadašnjosti bez ugrožavanja mogućnosti budućih generacija da zadovolje vlastite potrebe”

Sustainable fashion / Održiva moda – traganje za ravnotežom pri dizajnu, proizvodnji i potrošnji odjeće, bez iscrpljivanja prirodnih resursa, eksploatacije pojedinaca i zajednica, uz pristup razmišljanju o proizvodima koji će biti dugovječniji

Slow fashion / Fast fashion – „spora“ i „brza“ moda, „spora” predstavlja visoko kvalitetne odjevne predmete koji su dizajnirani s ciljem dugovječnosti (long-term lifecycle), dok „brza” donosi predmete niske kvalitete, namijenjeni za kratku upotrebu i brzu proizvodnju (trendovi)

Social responsability / Društvena odgovornost – brend se pridržava poslovnog okvira koji vrednuje ljude i planet, kao i profit

Tier 1 Factories – tvornice u kojima se proizvod dovršava i priprema za distribuciju, direktno opskrbljuju brend. Koristi se kao obmana, da se dobije, na primjer, oznaka Made in EU

Transparentnost – danas najnapredniji proizvođači mogu ustvrditi podrijetlo maksimalno 60 posto sirovina i dobavljača u proizvodnom ciklusu. Transparentnost u poslovanju znači mogućnost utvrđivanja podrijetla svih sirovina, materijala, dodataka, boja, sredstava za oplemenjivanje i ostalog, na svakom koraku proizvodnje i opskrbnog lanca

Vegan Fashion / Veganska moda – u proizvodnji se ne koriste proizvodi životinjskog podrijetla i testovi na životinjama

Bez komentara

Objavi komentar